Vrijdag 6 t/m 9 oktober 2023 Hotelweekend Sauerland 

Toerverslag door Wout

 

Bijzondere gegevens:

Datum: Van 5 oktober t/m 9 oktober 20232023 Hotelweekend 0127

Totaal gereden kilometers: 1167 km (vanaf Nikkelstraat Lelystad vice versa)

Organisatie: Annemarie en Rob

Start: 6-10-‘23 om 10.30 uur bij McDonald's Gronau, Duitsland

Aantal deelnemers: 22

Aantal motoren: 20

Benzineprijs in Duitsland: 40 cent goedkoper dan in Nederland

Startpunt in Duitsland: Gronau, Duitsland

Bestemming: Landgasthof Grevenstein, Sauerland, Duitsland

Dag 1

Op 5 oktober vertrokken zeven Windvangers al naar Gronau om daar te overnachten, zodat ze de volgende dag de lange rit vanuit Lelystad niet hoefden te maken. Ikzelf vertrok van ons clubhuis waar de route ook begon volgens Garmin. Na aankomst in Gronau, genoot ik van een avondwandeling in het centrum, enkele biertjes voor het diner met Wim van G. die in hetzelfde hotel zat en daarna nog wat drankjes voordat wij ons gezond en uitgerust terugtrokken voor de nacht. Wij hoorden ook van de anderen dat zij zich ook soortgelijk hadden vermaakt.

Dag 2

Op deze dag stonden Annemarie en Rob klaar om de Windvangers te verwelkomen. De zeven uitgeruste Windvangers sloten zich aan na een goede nachtrust en een stevig ontbijt. De rest van de groep voegde zich bij hen, nadat ze al een rit van zo'n 189 kilometer hadden gereden. Rob leidde de groep en Wout reed achteraan, beiden herkenbaar aan hun oranje hesjes. De rit begon met het zogenaamde systeemrijden, waarover Wout later meer zou vertellen. Deze rit kenmerkte zich door lange rechte stukken, het doorkruisen van diverse dorpen en druk verkeer met files. Rond 17.00 uur bereikten we Landgasthof Grevenstein, waar we de aankomst vierden met Stiefelbier, dit is bier drinken met de laarzen nog aan. Na een smakelijk diner, gevolgd door ijs, genoten we nog wat van elkaars gezelschap, uiteraard met nog wat gerstenat, en enkele anderen met alcoholhoudende druivensap, voordat we ons ter ruste begaven.

Dag 3

Bij de Windvangers is het te doen gebruikelijk dat iedereen om 09.00 uur aan tafel zit voor het gezamenlijke ontbijt. Voorafgaand aan het ontbijt discussieerde wederom een groepje aan de stamtafel over wereldpolitiek, met speciale aandacht voor een terroristische daad waarbij 275 festivalgangers in Israël waren omgekomen door toedoen van Hamas. De wijsheden aan de tafel veroordeelde deze gruweldaad. En zo werden er nog wel wat meer wereldse zaken op onze nuchtere maag besproken aan deze stamtafel.

Na het ontbijt vertrokken we om 10.00 uur precies, met Rob voorop en Wout als achterrijder. Het weer was goed met lichte regen, weinig wind en aangename temperaturen, perfect motorrijweer. De rol van de achterrijder is om Windvangers die het systeemrijden nog niet helemaal onder de knie hebben, weer in het gareel te krijgen. Dit betekende vaak extra kilometers voor Wout, wat hij overigens als leuk beschouwde. Voor hem zijn een paar extra racekilometers altijd welkom.

Na een koffiestop reden we verder naar de lunchlocatie, een Doner-Kebab zaak. Sommigen bestelden broodjes met deze lekkernijen, maar deze bleken zo groot te zijn dat ze met gemak voor vier personen konden dienen. Twee personen die gewone hamburgerbroodjes hadden besteld, kregen een normale portie voor één persoon. Sommigen, bijna kokhalzend, namen de overgebleven helft mee voor de volgende dag, terwijl anderen de restanten in de prullenbak deponeerden.

De tourrit slingerde vervolgens door het prachtige Sauerland, met lange bochten, schitterende uitzichten en enkele scherpe haarspeldbochten. Opvallend was de gruwelijke houtkap, veroorzaakt door droogte en een keversoort die de bomen kennelijk zodanig hadden aangetast dat kappen van deze zo herkenbare bomen nodig was. Grote delen van het bos, dat het Sauerland zo mooi maakte, waren nu kaal. De Garmin van de toerleider liet hem af en toe in de steek, waardoor soms, maar steeds vaker, van de route werd afgeweken en we extra (mooie) kilometers maakten, wat voor de meesten geen probleem was.

Dag 4

Op deze dag werd besloten dat de ervaren Wim V. als voorrijder zou fungeren, aangezien hij de rit aan de Garmin had geleverd. Sebastiaan werd de achterrijder, zodat Wout vrij kon rijden. Deze dag zou de geschiedenis ingaan als de dag van de ‘Wet van Murphy’. Alles wat mis kon gaan, ging mis. Het begon al bij de eerste afslag naar rechts, waar volgens het systeemrijden-principe iedereen rechtdoor moest rijden, er stond immers niemand op de kruising.

Wat er gebeurde was dat de helft rechtdoor ging en de rest rechtsaf sloeg, inclusief Sebastiaan, de achterste man. Een nadeel van het systeemrijden is dat als de achterste man verkeerd rijdt er dan complete chaos uitbreekt, waar niemand meer weet waar iemand staat. Zo kwam Sebastiaan tot zijn verbazing een andere Windvanger tegen die uit de tegenovergestelde richting hem tegemoet reed. Sebastiaan raakte in totale verwarring. Hoe kon dit nou gebeuren!?

Immers, het gevolg was wel dat diverse Windvangers ongeveer twintig minuten stonden te wachten op een verkeerde afslag. Sebastiaan was confuus en helemaal de weg kwijt, dus hij belde Wim de voorrijder. Hij vroeg of hij nog steeds op de juiste route(track) zat. Het antwoord was bevestigend, dus Sebastiaan ging verder op de route die hij volgde in de gedachte dat hij op de juiste route reed, zonder te beseffen dat dit de verkeerde route was. Maar op een gegeven moment reed iedereen op een verkeerde route dan wel de juiste, niemand wist het meer.

Wim besloot uiteindelijk een ontmoetingspunt bij een benzinestation af te kondigen. De meesten reden daarom de snelweg op en reden zo’n 18 kilometer naar de ontmoetingsplaats. Onderweg werden er nog een paar door Wout meegenomen die al een tijd (voor niets) stonden te wachten.

Sebastiaan kwam als een van de laatsten aan, nog steeds gefrustreerd over de verwarring, het stoom kwam uit zijn oren. Eerst maar koffie en praten met de rest hoe dit toch zo fout heeft kunnen gaan. Nadat hij onverbloemd zijn frustratie had uitgesproken (redactie: ‘zijn uitgesproken woorden waren niet geschikt voor dit verslag en zijn gecensureerd’) en hij alle bemoedigingen en steunbetuigingen van de andere Windvangers in ontvangst had genomen, trok hij toch maar weer zijn oranje hesje aan om het leerproces als achterrijder nog meer te kunnen verbeteren. Les 1 had hij nu wel onder de knie: ‘Als er niemand op de kruising staat RECHTDOOR RIJDEN’. Tweede deel ging uitstekend Sebastiaan! Nu gecertificeerd achterrijder!

Dag 5

Het zat er weer op. Nog een laatste route naar huis. Nog 169 kilometer tot de lunch en afscheid nemen van elkaar. Dat er een paar de stal roken was duidelijk, uiteindelijk bleven er vijf over die Lelystad inreden en die geen snelweg hadden gezien. Ik reed nog even naar het clubhuis omdat ik daar ook donderdag vertrokken was en maakte een foto van de totaal gereden kilometers. Al met al een gedenkwaardige tourweekend. Iedereen bedankt voor de gezelligheid en het lachen in het algemeen en de organisatoren natuurlijk in het bijzonder.

sauerland